» » » Вчені вперше розглянули структуру ДНК

Вчені вперше розглянули структуру ДНК

Вчені вперше розглянули структуру ДНК Американські вчені створили новий метод дослідження ДНК, який вперше дозволив побачити, як саме хроматин, з якого збираються ДНК, РНК і білки, укладений в ядрі клітини.

З часу відкриття ДНК продовжується активне вивчення її будови. Відомо, що загальна довжина 46 молекул ДНК, що містяться в ядрі однієї клітини і складаються з 3,2 млрд. пар нуклеотидів, дорівнює приблизно двом метрам. Докладено чимало зусиль, щоб зрозуміти, як при такій великій довжині ДНК може компактно упаковуватися в мікроскопічне ядро. Причому ця упаковка повинна забезпечувати можливість регуляторним білкам отримувати доступ до ДНК в потрібний час і в потрібному місці.

Вже було ясно, що є кілька рівнів компактизації хроматину (комплексу білків і ДНК) в ядрі клітини. Рентген і мікроскопія показали, що на першому рівні нитка ДНК намотується, як на котушку, на нуклеосому, діаметр якої 11 нм. Потім, як припускали вчені, ці нуклеосоми, як намистинки на нитці, укладаються в більші комплекси - фібрили. Через мікроскопічні розміри, щільну укладку ДНК і відсутность технологій вченим досі не вдавалося як слід розглянути всі її деталі. Цю прогалину в своїй новій роботі заповнила команда американських генетиків.

Щоб розглянути все в подробицях, вчені застосували спеціально розроблений ними метод ChromEMT, який об'єднує електронно-мікроскопічну томографію (ЕМТ) з методом мічення (ChromEM), при якому використовується флуоресцентний барвник, пов'язаний з ДНК. Така комбінація дозволила візуалізувати хроматин.

Те, що вперше побачили дослідники, сильно відрізнялося від теоретичного опису структури ДНК, що потрапив в усі підручники. Ніяких збірок нуклеосом в фібрили діаметром 30, 120 і 320 нм, як вважалося раніше, в ядрі не виявилося. Замість цього вчені спостерігали, що ДНК і нуклеосоми збираються в невпорядковані ланцюги, які мають діаметри від 5 до 24 нм, з різними формами частинок, густиною та структурними конформаціями.

Як пишуть вчені, ці ланцюжки хроматину гнучкі і можуть згинатися на різних довжинах для досягнення різних рівнів ущільнення і високої щільності упаковки.

Дослідження також допомогло пояснити успадкування позагеномних епігенетичних ознак. Було виявлено, що первинна структура хроматинових полімерів не змінюється в мітотичних (тих, що діляться) хромосомах, і це показує, що епігенетичні структури можуть успадковуватися при діленні клітин.