» » » Складена перша 3D-карта останків наднової зірки

Складена перша 3D-карта останків наднової зірки

Складена перша 3D-карта останків наднової зірки У 1987 році на відстані 168 тис. світлових років від нас вибухнула наднова. SN 1987A спалахнула з силою 100 млн сонць, ставши першою за кілька сотень років надновою, видимої неозброєним оком. В термоядерних надрах таких космічних катастроф народжуються найважчі елементи Всесвіту, а в густих, гарячих хмарах, які розлітаються від них, з'являються нові молекули.

Цей процес і вдалося картографувати американським астрофізикам у вигляді тривимірної «схеми» залишків SN 1987A. Результати цієї роботи представлені в статті, опублікованій в Astrophysical Journal Letters.

Вчені використовували нові дані спостережень за центральними областями SN 1987A, отримані за допомогою радіотелескопів ALMA. Спектри, зібрані в міліметровому діапазоні хвиль вказали на присутність помітної кількості монооксиду кремнію (SiO) і вуглецю (СО). Крім того, в статті, опублікованій журналом Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, вчені повідомляють про виявлення і інших молекул - оксиду сірки (SO) і форміл-катіона (мурашиної кислоти, HCO+).

За словами вчених, вони вперше спостерігаються в залишках наднової, причому утворення форміл-катіона особливо цікаво, оскільки воно вимагає незвично інтенсивного перемішування речовини в газопиловій хмарі на місці загиблої зірки. Крім того, це змушує інакше поглянути на саме явище наднових.