» » » Вченим вдалося перетворити атом йоду в штучну чорну діру

Вченим вдалося перетворити атом йоду в штучну чорну діру

Вченим вдалося перетворити атом йоду в штучну чорну діруВченим вдалося перетворити атом йоду в штучну чорну діру, повідомив Nature. Для цього знадобилася робота найпотужнішого в світі рентгенівського лазера.

Фахівці синхротронного центру DESY сфокусували промінь найпотужнішого на сьогоднішній день лазера LCLS на точці розміром в 100 нанометрів. Таким чином потужність випромінювання досягла десяти мільярдів гігават на квадратний сантиметр, підібравшись до позначки, де починають проявлятися ультрарелятивістські ефекти і світло починає спонтанно перетворюватися в матерію і антиматерію.

- Нам вдалося "катапультувати" майже всі електрони атома йоду і тимчасово перетворити його в аналог чорної діри, яка притягувала електрони з силою, набагато більшою, ніж та, яку виробляли б, наприклад, чорна діра масою в десять Сонць, - розповів керівник групи дослідників Робін Сантра.

Як показав досвід, зіткнення дуже потужного пучка випромінювання з одиночними атомами йоду або ксенону призводить до того, що вони втрачають практично всі електрони і набувають фантастично високого ступеня окислення, +47 або + 48, що дає дуже сильний позитивний заряд.

Вчені перевірили, як нові властивості атома впливають на інші частинки, які не сприйнятливі до рентгенівського випромінювання. Для цього йод з'єднали з молекулами метану і етану. Результат виявився вражаючим: перетворення в атомах йоду відбулися протягом 30 наносекунд після опромінення лазером. Вони втратили набагато більше електронів, ніж очікувалося: не 46 або 47, а 53 або 54 частки, - і тут же стали перетягувати електрони з інших частин молекули, розганяти їх і викидати їх у вигляді пучків - подібно до того, як це роблять чорні діри в космосі.

Читати також: Вчені виявили величезну чорну діру в центрі Чумацького шляху

У підсумку вся молекула йодметану практично миттєво дезінтегрувала сама себе - процес зайняв трильйонну частку секунди. Щось подібне, на думку вчених, може відбуватися і при контакті живих організмів з рентгенівським випромінюванням, так що вивчення процесу допоможе знизити шкоду від радіації.