» » » Голодні пацюки перешкодили відтворюваності експериментів

Голодні пацюки перешкодили відтворюваності експериментів

Голодні пацюки перешкодили відтворюваності експериментівВідтворюваність результатів дослідження - одна з основ наукового знання. Це поняття має на увазі: якщо група вчених проводить експеримент, то інша група може його повторити, використовуючи авторський опис методики досвіду, і отримати схожий результат. На відтворюваність експериментів впливає безліч факторів: особливості роботи програмного забезпечення, можливість помилкових кореляцій і навіть підлогу експериментаторів. Останній фактор, як виявилося, впливає на реакції лабораторних мишей.

Найгостріше проблема відтворюваності результатів варто в медицині і психології. У 2015 році вчені спробували відтворити 100 різних психологічних експериментів, результати яких опублікували провідні наукові журнали. З різним ступенем близькості вдалося відтворити тільки 39 робіт з 100.

Розв'язати загадку декількох невідтворених експериментів взялася група вчених під керівництвом психолога Леслі Кей із Чиказького університету. Вчені працювали з описами експериментів, в яких щури повинні були розрізняти два види запаху. У першому випадку щур, відчувши запах банана, подав сигнал і отримувала винагороду, а відчувши, наприклад, брудні шкарпетки, залишалася нерухомою. У другій серії експериментів щур міг подавати сигнали двох типів - для кожного запаху свій, і отримувала винагороду в обох випадках.

Незважаючи на те, що предмет дослідження залишався незмінним, групи близько 15 років приходили до різних висновків. Група, яка проводила перший експеримент, вважала: щури уважно обнюхують зразок і послідовно аналізують зміни в запаху. Друга група заявляла, що пацюки швидко вдихають запах і тікають, аналізуючи інформацію на ходу.

Читати також: Відкрито незвичайну властивість масажу

Група Леслі Кей використовувала дев'ять пар запахів в обох типах експериментів. Відтворити результати кожного з експериментів вдалося - щури вели себе так само, як було описано. Однак, провівши експерименти, вчені виявили суттєву різницю в дизайні попередніх дослідів. Завдання для щурів були максимально стандартизовані, але на результати вплинули типи винагороди, невелика різниця в методиці навчання щурів і відчуття голоду у тварин. Уважно відстеживши різницю і провівши обидва експерименту без відмінностей, група Кей отримала відтворювані результати.

За словами вчених, їх дослідження показує, наскільки важливо використовувати різні шляхи дослідження перед тим, як зробити остаточний висновок.