» » » Фізики виміряли силу водневого зв'язку

Фізики виміряли силу водневого зв'язку

Фізики виміряли силу водневого зв'язкуВченим з Швейцарії, Японії та Фінляндії вдалося виміряти силу водневого зв'язку в окремій молекулі за допомогою атомно-силового мікроскопа. Про своє дослідження вони розповіли в журналі Science Advances.

Водневі зв'язки, яким присвячено дослідження, зустрічаються досить часто і забезпечують властивості білків і нуклеїнових кислот, а також, наприклад, високу температуру кипіння води. До теперішнього моменту вивчення водневих зв'язків було неможливо як з допомогою спектроскопії, так і через електронний мікроскоп. Дослідження на атомно-силовому мікроскопі також поки не давали чітких результатів.

Автори дослідження використовували пропелани - поліциклічні вуглеводні, у яких три цикли мають загальний атом вуглецю. При наближенні наконечника атомно-силового мікроскопа до молекули пропелана атоми водню утворюють з молекулою моноксиду вуглецю водневі зв'язки. Їх силу вже можна було виміряти. Таким чином авторам роботи вдалося уникнути ситуації, коли зв'язок встановлюється не з тими атомами, з якими було заплановано.

Читати також: Фізики продемонстрували комунікацію без передачі часток

Виміряні в ході експерименту сили і відстані між атомами кисню на наконечнику мікроскопа і атомами водню в молекулі пропелана досить точно відповідали розрахованим значенням. Водневий зв'язок виявився дуже слабким, довжиною близько 300 пікометр. Таким чином, виключалася можливість помилки - вимірювання сильнішого іонного зв'язку або набагато слабших ван-дер-ваальсових взаємодій.