» » » Біологи з'ясували, чому чума досі не зникла

Біологи з'ясували, чому чума досі не зникла

Біологи з'ясували, чому чума досі не зниклаЧума досі не зникла з лиця землі з тієї причини, що її збудник, чумна паличка, може ховатися усередині амеб, використовуючи особливий білок, який є своєрідним сигналом "не їж мене", йдеться в статті, опублікованій в журналі Applied and Environmental Microbiology .

"Як правило, чумна паличка Yersinia pestis поширюється від одного гризуна до іншого гризуна за допомогою бліх, періодично потрапляючи в організм в людини. Коли гризунів мало і бактерії складно поширюватися від однієї жертви до іншої, вона ховається в амебах і вичікує більш зручного моменту", - розповідає Вівека Вадівалу (Viveka Vadyvaloo) з університету штату Вашингтон в Пуллманом (США).

Людство пережило кілька масштабних епідемій зі схожими симптомами, які описуються як "чума". Першою з них стала чума Юстиніана, що спалахнула в Візантії і в Середземномор'ї в середині 6 століття і забрала життя понад 100 мільйонів чоловік. Іншим схожим епізодом була середньовічна "чорна смерть", що знищила близько третини жителів Європи в середині 14 століття, і спалахи чуми в Азії в 18 і 19 століттях.

В останні кілька років генетикам вдалося витягти останки ДНК цих бактерій з костей їхніх жертв і довести, що всі вони викликалися різними, але схожими штамами однієї і тієї ж бактерії - Yersinia pestis. Як сьогодні вважають палеогенетики, чума супроводжувала еволюцію людства на всьому часу його розселення по Європі та Азії в останні 15-10 тисяч років, періодично зникаючи і з'являючись.

Вадівалу і її колеги зацікавилися тим, як чума змогла прожити так багато часу і не зникнути з лиця Землі в ході чергової великої епідемії, убивши всіх своїх носіїв ще до того, як вони встигли поширити мікробів за новими популяціям гризунів або людей.
Намагаючись зрозуміти, чому цього не відбувається, вчені звернули увагу на те, що багато мікробів можуть виживати навіть в тих випадках, якщо їх "ковтають" так звані макрофаги - спеціалізовані клітини імунної системи, що знищують мікробів і схожі за своїм виглядом і манерою поведінки на амеб та інших найпростіших. Подібний трюк, як відзначають вчені, освоїли і самі Yersinia pestis, а також багато інших небезпечні збудники хвороб.

Це наштовхнуло вчених на думку, що амеби можуть виступати в якості природних резервуарів і рознощиків чуми. Вони перевірили цю ідею, виростивши і перемішавши колонії трьох найнебезпечніших штамів чумної палички і колонію звичайних ґрунтових амеб Acanthamoeba castellanii.

Через деякий час вчені заповнили пробірку речовиною, що вбиває чумну паличку, і перевірили, чи присутні в амебах "живі" клітини Yersinia pestis. Для цього біологи "розчинили" клітинні оболонки амеб і помістили вийшов "коктейль" з їх нутрощів в середовище, яке сприяє зростанню бактерій.

Читати також: Вчені з'ясували, чому похмілля з віком стає важче

Як виявилося, бактерії дійсно вижили, і почали розмножуватися, потрапивши в сприятливі умови. Секретом їх виживання був особливий білок, який Yersinia pestis виробляла в великій кількості і який означав "не їж мене" на хімічному мовою амеб. Коли вчені видалили ген, який відповідав за виробництво цієї молекули, чумні палички почали розчинятися при попаданні в амеби, що підтвердило ключову роль у виживанні мікроба всередині амеби.

Як вважають вчені, подібний "симбіоз" бактерій і амеб може пояснювати те, чому чума не зникала після великих епідемій в давнину, і продовжує турбувати людство і сьогодні в країнах, що розвиваються світу. Спостереження за тим, як чумна паличка і амеби взаємодіють в грунтах таких регіонів, можуть допомогти частоту розвитку спалахів та епідемій чуми, підсумовують автори статті.