» » » Дослідження імунітету комах допоможе створити нові антибіотики

Дослідження імунітету комах допоможе створити нові антибіотики

Дослідження імунітету комах допоможе створити нові антибіотики Співробітники лабораторії біофармакології і імунології комах СПбГУ запропонували новий підхід до вирішення проблеми лікарської стійкості бактеріальних патогенів. Вчені досліджували механізм антибактеріального імунітету комах і створили препарат, що містить комплекс антимікробних пептидів. Цей препарат ефективний відносно резистентних до антибіотиків біоплівок - найбільш поширеної форми бактеріальних інфекцій людини і тварин. Результати дослідження, підтриманого грантом Російського наукового фонду (РНФ), опубліковані в журналі PLоS ONE.

Жителі біоплівок мають природну стійкість до антибіотиків. Біоплівки служать причиною приблизно 80% захворювань бактеріальної природи, включаючи важковиліковні хронічні інфекції та пов'язані з ними запальні, аутоімунні та онкологічні захворювання, ураження практично будь-яких органів. Поява резистентних (несприйнятливих) до антибіотиків бактерій, більшість з яких також утворюють біоплівки, додає гостроти цієї проблеми.

Співробітники СПбГУ пропонують новий підхід до знищення патогенних біоплівок. Вивчаючи механізми антибактеріального імунітету комах, вчені звернули увагу на ту обставину, що комахи у відповідь на зараження бактеріями синтезують і накопичують в гемолімфі (аналог крові людини) складний набір антимікробних пептидів. В якості моделі для вивчення дослідники вибрали личинок м'ясних мух сімейства Calli horidae, що мешкають в середовищі, максимально забрудненому патогенною для людини мікрофлорою. Виявилося, що антибактеріальний захист у цих комах включає комбінацію десятків антимікробних пептидів чотирьох сімейств (дефензіни, цекропіни, діптеріцини, пролін-багаті пептиди), налаштованих на боротьбу саме з патогенами людини, характерними для їх місця існування (ентеробактеріями, стафілококами та ін.) і відрізняються принаймні одною унікальною особливістю: багато бактерій не в змозі придбати стійкість до комплексу цих пептидів в умовах, в яких вони швидко стають стійкими до звичайних антибіотиків.

За словами Сергія Черниша, спроба створити комбінацію синтетичних пептидів, що імітують властивості природної композиції, буде приречена на невдачу, оскільки сучасні методи дослідження дозволяють розробляти бінарні (максимум, потрійні) комбінації, але не комбінації десятків з'єднань. Виробництво таких препаратів методами хімічного та генно-інженерного синтезу буде технічно і економічно неможливим.