» » » Вчені відкрили "центр чесності" в мозку і навчилися ним управляти

Вчені відкрили "центр чесності" в мозку і навчилися ним управляти

Вчені відкрили "центр чесності" в мозку і навчилися ним управлятиШвейцарські і американські нейрофізіологи відкрили особливу зону кори мозку, стимуляція якої змушує людину поводитися чесніше, ніж він звик робити, говориться в статті, опублікованій в журналі PNAS.

"Що цікаво, дослідження показало, що стимуляція мозку зменшувала бажання зшахраювати тільки серед тих добровольців, в свідомості яких існував моральний конфлікт між їх діями і принципами. Ті люди, які не відчували подібних моральних мук, ніяк не реагували на стимуляцію і максимізувати свої бариші ", - розповідає Крістіан Рафф з університету Цюріха (Швейцарія).

Рафф і його колеги вже кілька років намагаються зрозуміти, які ділянки кори і глибинних шарів мозку людини відповідають за різні форми соціального або асоціальної поведінки. Наприклад, в 2013 році вони з'ясували, що певну ділянку в префронтальної корі мозку є своєрідним "центром послуху", стимуляція якого змушує людину підкорятися соціальним нормам.

У своїй новій роботі Рафф і його колеги запропонували добровольцям зіграти в азартну гру, винайдену вченими спеціально для перевірки чесності. Її учасники повинні були кинути звичайний гральний кубик 10 разів і повідомити експериментаторам, які цифри їм випали. У цей же самий час на моніторі виводилася виграшна комбінація з трьох цифр, при випаданні будь-який з яких вчені виплачували по дев'ять франків гравцеві.

Ні вчені, ні інші учасники експерименту не могли бачити, які комбінації вдавалося вибити, що залишало величезний простір для шахрайства. Відповідно, нечесні гравці могли безбоязно повідомляти про те, що їм майже завжди випадали виграшні варіанти, а вчені робили вигляд, що нічого не помічають.

Насправді, факт шахрайства встановити було не складно - при чесній грі число вірних відповідей завжди наближалося до п'яти відповідно до законів статистики. Якщо цей показник відхилявся в бік великих чисел, це завжди означало, що гравець шахраює.

Спостерігаючи за активністю декількох таких "шахраїв" і чесних гравців, вчені виявили, що у верхній і правій частині префронтальної кори (DLPFC) є особлива зона, яку було включено в той момент, коли людина приймала рішення діяти чесно. Відкривши її, команда Раффа вирішила перевірити, що станеться, якщо стимулювати її за допомогою електричного струму або ж, навпаки, придушити її активність.

Як показав цей експеримент, добровольці ставали набагато чесніше після стимуляції цієї ділянки - в середньому, вони починали говорити про 5-6 вдалих кидків кубика, а не про 7-8, як це відбувалося до початку "терапії". Це, правда, не стосувалося найзатятіших "шахраїв", що вчені пов'язують з тим, що такі гравці не вважали шахрайство чимось ганебним.

Що цікаво, зворотна стимуляція не збільшила кількості бажаючих зшахраювати, що команда Раффа пов'язує з тим, що рівень шахрайства і так був дуже високим, і йому фактично не було куди рости. Крім того, пригнічення активності мозку за допомогою електричного струму працює не так передбачувано і стабільно, як стимуляція, що могло зменшувати силу такого впливу.

Читати також: Реабілітаційний центр для їжачків відкрили у Польщі

Як сподіваються вчені, подальший розвиток цієї технології може допомогти в реабілітації злочинців і допоможе знизити рівень корупції на Землі - за поточними оцінками ООН, на частку хабарів і різних форм хабарництва припадає близько 5% від світового ВВП, або близько трильйона доларів США.

З іншого боку, як зазначає Мішель Марешал, колега Раффа по університету, подібні висновки можуть бути зустрінуті під багнети психологами, так як наявність такої "зони чесності" і різний рівень її активності в головах добровольців говорить про те, що схильність до вчиненню злочинів залежить в основному від біологічних факторів.

Це, в свою чергу, ставить під сумніви всі сучасні уявлення про свободу волі і тому, в якій мірі людина відповідає за свої вчинки.